24 mars 2014

Saft suse - husmorgenet lever.....

Jeg har et evig ønske om å være en perfekt husmor.
Dessverre går jeg på en smell der titt og ofte,
ja omtrent daglig vil jeg si.
Men drømmen er å fylle det rene, ryddige huset
med velduftende hjemmebakst, middager laget fra bunnen,
nystrøkent sengetøy og skinnende blanke vinduer.
Huset mitt er langt i fra denne fantasiverdenen.
Men jeg gjør så godt jeg kan,
med den tiden og de ressursene jeg har til rådighet.


Men denne drømmen gjør nok sitt
til at jeg hver høst fyller fryseren med deilige bær 
fra skogen og hagen.
Det har jeg gjort i flere år nå,
i allefall 2-3 eller kanskje 4....5.....

Gubben begynner å bli fortvilet over at det blir lite plass 
igjen til grandis og kjøttkaker, for ikke å snakke om is. ;)
Så i går fikk jeg ånden over meg.
Fant fram dampkokeren fra en svunnen tid
da min mor var hjemmeværende husmor,
og nok et langt bedre husmoremne enn jeg kan skryte på meg.

Jeg gjorde et kjapt søk på nettet for å få en viss peiling på hvordan dette skulle gjøres.
Bær og sukker - ja det var i grunn det.
Jeg slengte oppi ei vaniljestang også, for å gi saften en liten twist.

Og så var det bare å vente.......og vente.....og vente.
For dampkoking av saft tar tid.
Og mens jeg ventet fant jeg fram symaskinen og fikk reparert litt klær!
Snakk om husmorsøndag.
 Og så endelig begynte de røde dråpene å åpenbare seg.
Etter to og en halv time var bærene tomme for væske, og kjelen
full av saft
 Flasker ble varmet i stekeovnen i 125 grader i minst 20 minutter for å få dem sterile.
Og den herlige saften ble tappet opp.
Det ble totalt 3.5 liter deilig bringebærsaft.
Gubben skjønner ikke at jeg orker bruke så mange timer
på noe som gir så lite.
Men husmorgenet mitt har fått en skikkelig opptur.
Og det kan jeg leve lenge på. :)

Oppskrift på Ellen Karins hjemmelagde bringebærsaft:
Ca 4 kg. frossen bringebær
600 gram sukker
1 vaniljestang

Dampes i dampkoker til all saften er ute av bærene
Hos meg tok det 2.5-3 timer
Tappes på steriliserte flasker
(mine er fra Ikea hvis du skulle lure)
Avkjøl og nyt!



Ønsker dere en riktig god mandag!
Nå skal jeg bruke husmormandagen min til å pakke til scrappetreff,
for på fredag braker det nemlig løs med Toten-treff igjen.
Ei hel helg med bare scrapping og gode venninner.
Det blir drømme-ego-helg. :)


PS:
Tusen takk for alle kommentarer på Ufo-innlegget mitt.
En oppdatering kommer. :)

3 kommentarer:

Kirsti sa...

Så utrolig deilig med hjemmelaget bringebærsaft!

Anonym sa...

Hjemmelaget saft er det beste i hele verden, og så utrolig trivelig at du deler oppskrifta di. Den bare MÅ lagres og prøves til sommeren. Takk :-)

Siddis back home sa...

Fantastisk, så flink du er!